mandag 25. mai 2009

La Sametinget leve!

Akkurat når jeg tror at FrP ikke kan bli verre, vedtar de på sitt  landsmøte at de ønsker at Sametinget skal nedlegges. Selveste Sametinget som ble opprettet som politisk redskap som skal 180px-Samediggi03styrke samenes politiske stilling og bidra til en rettferdig behandling av det samiske folket. Per dags dato er også Sametinget det eneste folkevalgte organet norske samer har. Sametinget er en lovgivende organ sånn som stortinget og har klare ansvarsoppgaver.

Jeg mener at det er viktig å sikre minoritetenes kulturvern og sikre de rettighetene de allerede har. Det er rettigheter som de ble fratatt da man i sin tid skilte mellom folk på grunn av rase og etnisitet. Da man var mindre verdt fordi man tilhørte en annen etnisk gruppe. Samene som et folkeslag ble robbet for sine rettigheter og sin verdihet.

For meg er Sametinget en måte å sikre samene rett til å få den respekten de fortjener. For meg er Sametinget en del av identiteten til norske samer. La Sametinget leve!

Meld deg inn i facebookgruppa: http://www.facebook.com/group.php?gid=82472916332&ref=nf

4 kommentarer:

  1. hør, hør!

    dessuten..vet frp i det hele tatt hva ILO er?! og har de hørt om en viss konvensjon de har utstedt?

    Jeg er stolt av at Norge var den første til å ratifisere slik en viktig konvensjon. Og jeg håper jeg kan fortsette med det i fremtiden òg.

    leve sametinget!

    SvarSlett
  2. Heldigvis har ikke ILO noen konkret makt. Død over Sametinget!

    SvarSlett
  3. "Sametinget er en lovgivende organ sånn som stortinget og har klare ansvarsoppgaver." -Nei, et RÅD-givende organ.

    Fratatt hvilke rettigheter? Det eneste jeg kan komme på er at de som verken hadde "norsk" etternavn eller behersket norsk språk ikke fikk kjøpt grunn, men denne loven ble innført primært pga. "den finske faren". Loven var en sovende lov, iallfall her i Karasjok (vertskommunen til Sametinget), hvor bestefaren min, som var reindriftssame, kjøpte jordbruksjord på 1920-30-tallet under den verste "fornorskningstiden" uten å skifte etternavn, og han behersket heller ikke norsk.

    For meg sikrer Sametinget verken respekt, ei heller identifiserer jeg meg med det, selv om jeg har stått i manntallet siden starten.

    For meg er det knakende likegyldig om tinget blir lagt ned. Det eneste positive ved tinget jeg kan tenke meg, er at det gir arbeidsplasser til vertskommunen.

    SvarSlett
  4. Ser ingen grunn til at minoriteter skal særbehandles. Samene er nordmenn på lik linje med alle oss andre, og de har tatt et valg om å bo her i dette landet. Norsk lov skal bestemme, og de skal bli hørt gjennom stortingsvalget hvert 4 år. I mine øyne er sametinget en tåkete illusjon om økt selvstyre for et fåtall fjellfinner som til stadighet stakkarsliggjør seg selv. Han trosten får det til å høres ut som de daglig blir utsatt for overgrep. Det hele toppet seg i det jeg på nyheten forleden dag kunne høre at saman ønsket rettigheter til selv å kunne utvinne mineraler i områdene, hvor de SELV kunne trekke ut gevinsten fra det hele, uten å dele med det norske folk. Nei, vet du! Fy faen. Sametinget burde ha blitt lagt ned lenge før det i det hele tatt ble bygd!

    SvarSlett