mandag 9. februar 2009

Alkolås!

146617178_6b86972d21_mDet skjer stadig vekk ulykker på norske veier. Noen vil mene at det er å forvente i et land som Norge der veier kan plutselig bli veldig glatte, og at man ikke kan gjøre noe med det. Andre vil si at det er førerens skyld. Men det er ikke det jeg vil ta opp i dag. Rundt 200-300 mennesker omkom i trafikken i fjor. Mange får varige skader som hindrer dem i å ha det livet de fortjener å ha. Ca. en tredjedel av alle ulykker skyldes promillekjøring.

Jeg vil rett og slett kalle det tyveri av liv! Du har rett til å føle deg trygg i gatene og det er noe galt når jeg skal krysse en vei i en storby og lurer på om sjåføren i bilen som kommer i mot meg er edru nok til å stanse når den ser meg. Det er dypt tragisk at menneskeliv går tapt pga andres ansvarsløshet. Jeg mener at det er et stort problem med en enkel løsning, alkolås.

Jeg mener at alkolås er et viktig tiltak for å hindre promillekjøring i Norge. En alkolås er en gjenstand som kobles til i bilen som du må puste inn i før du kan starte bilen, og bilen starter ikke dersom du har promille. Jeg mener at dette er et viktig tiltak som kan redde mange liv i trafikken og eliminere promillekjøring. I tillegg vil alkolåsen ha en psykologisk effekt ved å konstante minne sjåføren om farene ved promillekjøring. Det er en enkelt mekanisme som kan redde ufattelig mange liv!

4 kommentarer:

  1. Slik du presenterer det, virker det som om du bare har tenkt å tenke alkolåsene inn i private biler. Kan du utdype litt om hvordan i helvete du har tenkt å gjennomføre dette, helst i selve innlegget?

    SvarSlett
  2. Kjære Olve

    Det å innstallere alkolås på tyngre kjøretøy, buss og lastebil, blir stadig vanligere. Idag er dette opp til den enkelte bedrift. Det er riktig at dette ikke skjer av seg selv, men at noen har tatt initiativet.

    For å føre alkolåsen videre til privatbiler trengs det andre grep enn de transportnæringa selv tar. Man kan for eksempel innføre forbud mot salg av nye biler uten alkolås og dermed få en gradvis innføring. Samtidig kan det innføres et påbud for biler som allerede er på veiene, men er produsert etter et bestemt årstall, med en inntektsberegnet tilskuddsordning.

    I bunn og grunn vil det faktisk ikke være så vanskelig å innføre alkolåsen i norske biler, her trengs bare viljen.

    SvarSlett
  3. Enig med forrige taler.
    Jeg mener det er spesielt viktig å få det på plass i busser, som tross alt transporterer mange mennesker. Man kan for eksempel se til Lillehammer, hvor det er alkolås i bybussene. Det skjedde fordi politikerne stilte krav om det. Alt er mulig, hvis det bare finnes politisk vilje til det:)

    SvarSlett
  4. hvorfor ikke la regjeringen ta seg av de og betale for å installere alkolås på alle biler før dem kan bli eu godkjente
    koster mye men et liv er mere verdt en noen penger

    SvarSlett