torsdag 29. januar 2009

Ny rasismeparagraf

Nå er det snakk om å få en endring i rasismeparagrafen. Regjeringen(selv om det sies at det er SP lederen, Liv Signe Navarsete har truet endringen fram) har lyst til å fjerne dagens blasfemiparagraf, men utvide i stedet den såkalte rasismeparagrafen til også å omfatte «kvalifiserte angrep på religion eller livssyn». 

Det kan ved første øyekast virke ufarlig, men det er den ikke. Det er enda en innskrenking av ytringsfriheten til det norske folk. Jeg skjønner at tanken bak er ”å verne religioner og de religiøses følelser”, men jeg mener at det blir å trekke det for langt. Jeg mener at hvis man mener noe, eller tror på noe skal man tåle å høre kritikk om det. 

Det er selvfølgelig viktig å ta hensyn til andres følelser, men å innskrenke religionskritikk er ikke riktig måte å takle det på. Jeg vet at denne loven ikke kommer til å berøre meg direkte, ettersom jeg ikke er ute etter å ta andre religioner. Men, for meg er vitenen om at jeg har ytringsfriheten min viktig. Og det at denne friheten blir ytterligere innskrenket er noe smertefullt.

Bilde av Liv Signe Navarsete ( SP-leder)

1 kommentar:

  1. Wow, trodde du kom til å ramle ned på feil side i denne saken. Glad jeg tok feil.

    SvarSlett