torsdag 8. januar 2009

Infantile demonstranter


I dag klokka 16.00 var det to simultane demonstrasjoner i Oslo. Den ene av Israelsvenner og den andre av Palestina-sympatører. Siv Jensen holdt appell for den ene parten, det er ikke vanskelig å tenke seg hvilken. 

Det var flere hundre Israel venner som møtte opp på demonstrasjonen og ca. like mange i mot- demonstrasjonen. Politiet dannet en jernring rundt Siv Jensen og Israelvennene, mens mot demonstrantene sto utenfor ringen. Når en av mot demonstrantene kasta en flaske på Israelvennene, måtte politiet gripe inn og flytte motdemonstrantene og plassere biler mellom de to gruppene. Noen flere demonstranter begynte å kaste egg mens de viste bilder av lemlestende barnelik og ropte slagord.
Israelvennene ble sluset ut av politiet og inn i ventende busser.

Politiet var nødt til å bruke tåregass på demonstrantene og skyve dem vekk med skjold og biler.

Når en fredlig demonstrasjon blir møtt av rasende demonstranter som bruker vold, synes jeg grensa er nådd. Jeg finner det totalt usmaklig at noen kaster nyttårsraketter på politiet og ødelegger en demonstrasjon. Det er da ytringsfrihet i dette landet uansett hvor tåpelige meningene dine er. Det skal ikke være annerledes for Israelsvenner. Det at jeg er uenig med dem skal være en annen sak, men det er ikke grunn nok til å utøve vold. 

Nå var det også lagt i fra alle som var til stede som hadde noe med voldshandlingene å gjøre, men jeg synes det er forkastelig å ødelegge en demonstrasjon på denne måten.

Jeg håper inderlig de slutter med det snart og håper å la være å se et slikt scenario på lørdagens demonstrasjon.

Demonstrasjon i mot voldshandlingene i Gaza på lørdag foran Stortinget klokka 14.30. 

3 kommentarer:

  1. Er det også dine meninger at "Israel venner", "mot- demonstrasjonen", "mot demonstrantene", "fredlig" og "i mot" burde være offesielle skrivemåter? ;)

    Dessuten, hva er hensikten med å kaste en nyttårsrakett?

    SvarSlett
  2. ;P

    Skrevet kjapt etter at jeg fikk vite nyheten, så det har kommet noen slurvefeiler, ja..

    Jeg ser absolutt ingen hensikt med å kaste en nyttårsrakett. Jeg skjønner ikke hvordan det skal hjelpe menneskene i Palestina og jeg håper virkelig at folk slutter med det snart!

    SvarSlett
  3. Jeg mener; hva er hensikten med å KASTE en nyttårsrakett?

    Jo, å sikte den mot noen og tenne på kan være ganske farlig, men å bare kaste den?

    SvarSlett